Jiří Paroubek o zdraví: Každý den hodiny cvičím a držím tempo s mladší partnerkou

Zdravá strava, vitaminy, pravidelné čínské cvičení a plavání. Jiří Paroubek má jasno, jak se i před sedmdesátkou udržet ve formě, a na své zdraví dbá každý den. „Když někdo, s odpuštěním, žere bůček, baští tlačenku, zakusuje to jitrnicemi a prolévá pivem, nemůže čekat, že bude zdravý,“ říká bývalý premiér v rozhovoru pro České důchody a dodává, že nejhorší je, když lidé v důchodu zůstanou doma a nemají žádné ambice.

Zdroj: České důchody/Pixabay
Bývalý premiér Jiří Paroubek pečuje o své zdraví.

Toto je první část rozhovoru s Jiřím Paroubkem, ve které mluví hlavně o zdraví, stárnutí a o tom, jak se udržet v kondici. Politickou část rozhovoru, kde mluví o důchodech, spoření na důchod a situaci seniorů, si na Českých důchodech můžete přečíst v tomto článku.

Pane Paroubku, vypadáte moc dobře. Jak se udržujete ve formě?

Děkuji. (úsměv) Ráno si dávám jogurt se suchými plody, s kustovnicí, sirupem z kanadského javoru a rozinkami. Hlavně aby to bylo bez cukru. Také mám speciální odkyselovací dietu, takže bílé maso, ryby, zelenina, ovoce a celozrnné pečivo. Potom antioxidant, vitamin B, pangamin.

Samozřejmě občas vybočím, ale mým zájmem je držet si váhu, která je asi o 16 kilo nižší než byla před deseti lety. A také si chci držet určitou úroveň v laboratorních testech, jako jsou cukry, tuky, cholesterol, což se mi daří.

JIŘÍ PAROUBEK (68)

Jiří Paroubek je český politik, bývalý premiér a předseda ČSSD. Naposledy kandidoval do Senátu v roce 2018, neuspěl a v současné době už je mimo aktivní politiku. Věnuje se investicím a odbornému poradenství. Má syna a dceru.

Bojíte se stárnutí?

Nikdy mě nenapadlo, že bych se stárnutí bál. Občas mi připadá, že je nepříjemné, když jsou nějaké neduhy, ale jde o to se jich snažit zbavit. A prakticky všeho se dá zbavit. Samozřejmě jsou nějaké nevyléčitelné nemoci, ale i to se podle mého názoru dá nějak stabilizovat a dá se s tím bojovat.

Základem všeho je zdravá výživa a pohyb. Já mám denně jednu a půl až dvě hodiny pohybu. Když jsem na dovolené, tak tři nebo čtyři hodiny plavu, plus další cvičení, takže těch pět šest hodin pohybu mám.

Moje cvičení jsou dvě, čínské Chuej-čchun-kung a Čchi-kung, to trvá asi hodinu a půl. Jsou to cvičení, která jsou prevencí proti rakovině, alzheimeru a kardiovaskulárním chorobám. Chuej-čchun-kung v překladu znamená omlazovací cvičení čínských císařů – a skutečně se to cvičilo v Zakázaném městě a klášterech, kde se mniši dožívali vysokého věku. Já to cvičím s přestávkami dvacet let a poslední čtyři a půl roku to cvičím pravidelně denně. Jen když mi není dobře, tak necvičím. V březnu jsem byl na operaci endoprotézy, i proto říkám, že ve stáří je důležité nedělat cvičení, která povedou ke zraněním.

Takže tolik k mému životnímu stylu a zdravé výživě. Také mě k tomu nutí to, že moje partnerka je o nějaká léta mladší, až se bojím říct, že je to čtyřiadvacet let. (směje se) Takže abych udržel tempo, je důležité se udržovat v kondici.

Jak důležitá je v tom pohybu pravidelnost?

Pravidelnost je důležitá, ale člověk by se neměl přetěžovat. Já bych si sice mohl jít zahrát fotbal, ale není to rozumné. Myslím, že v každém věku je druh sportu nebo pohybu, který je zdravý. Plavání a čínská cvičení mají tu výhodu, že se dají dělat v jakémkoliv věku, třeba devadesáti letech. Také je to chůze, ale to vyžaduje, aby člověk neměl nadváhu, jinak je to zbytečné zatížení kloubů.

Uvědomují si starší Češi, že by měli pravidelně cvičit?

Myslím, že by bylo dobré ve zdravotnictví posílit programy prevence, kam patří i zdravotnická osvěta. Je třeba lidem vysvětlovat, že pohyb ve stáří je takový lék.

Také věřím na kombinaci západní i čínské medicíny, mnohé věci jsou tady dostupné, třeba královská houba, která se prodává v tabletách. Pak výtažky ze zeleného čaje – mám rád zelený čaj a v Číně jsem se stal jeho znalcem.

Jiří Paroubek výrazně zhubl a každý den cvičí.Zdroj: České důchody

Jak si cvičíte paměť a udržujete mentální zdraví?

Sleduju zprávy, třeba teď televizi Bloomberg, to hlavně kvůli burze (ukazuje na velkou obrazovku naproti pracovnímu stolu, pozn. red.). Zainvestoval jsem na pokles zlata a čekám, až se obrátí trend, ale ono dochází pořád k růstu, protože nikdo před rokem netušil, že bude pandemie a že Trump udělá hlouposti ve vztahu k Číně. Mám na mysli obchodní válku, která vedla k růstu ceny zlata a strategických surovin typu rýže, pšenice.

Takže to je jedna věc. Snažím se také pracovat se serverem Vaše Věc a denně publikovat články ze tří oblastí – vnitřní politika, ekonomika, zahraniční politika. Čtu denně v angličtině, němčině i češtině noviny a výběry z tisku. Opakuju si angličtinu a němčinu, abych byl schopen bez problémů mluvit. Když třeba jedu do Číny, bavím se anglicky, a zkrátka ten výkon musí být prvotřídní. Rád bych si zopakovat také ruštinu a začal jsem dělat francouzštinu. A jestli budu jezdit dále do Číny, tak začátkem příštího roku bych začal dělat i čínštinu.

Myslím si, že je nutné ve stáří nic nevzdat a dělat své věci dále. Nejhorší je zůstat doma a nemít už žádné pracovní nebo jiné ambice.

Když se podíváte na Čechy, mají špatný životní styl?

V jedné studii Světové zdravotnické organizace jsem četl, že 70 až 80 procent zdravotního stavu je závislých na životním stylu. A já si myslím, že to tak bude. Takže když někdo, s odpuštěním, žere bůček, baští tlačenku, zakusuje to jitrnicemi a prolévá pivem, dá si denně tři nebo čtyři kousky, nemůže čekat, že bude zdravý.

V určitém věku máte pocit, že se vám ty bolesti jen stěhují. Z palce do kolene, z kolene do ramena, pak zase někam jinam. Ale na všechno jsou cviky a můžete to rozcvičit, nikdo nemusí chodit zkroucený. Samozřejmě někdy jde o následek úrazu, takže se ty věci těžko vrací zpátky, ale snahu by měl mít každý.

Všechno je ale limitováno i penězi, nebudeme si nalhávat, že zdravý životní styl stojí více peněz. Takže důchodci, kteří mají průměrný důchod kolem 14 tisíc, zaplatí pět nebo šest tisíc nájem. A ještě mají štěstí, pokud jsou dva, ale přesto nemají na to, aby si kupovali nejkvalitnější biopotraviny. A to je problém.

Dále doporučujeme