Faktury vyšší než důchod: Ceny energie ničí seniory, dodavatelé radí nečekat na telefonu
Trápení s energiemi dopadá na část důchodců, kteří řeší, jak zaplatit vysoké faktury. Zálohy ve výši 12 tisíc korun řeší i paní Vlasta (67) z Prostějova, jejíž manžel se nechal prodejci od Bohemia Energy „zlanařit“ den před krachem společnosti.
„Byli jsme u PRE už od nepaměti. Vůbec nechápu, co toho mýho chlapa napadlo měnit dodavatele,“ zlobí se seniorka a vypráví, že když v televizi slyšela o krachu společnosti, oddechla si, že tohle se jí netýká. Nepřišlo jí divné, že manžel sedí a ani nedutá.
Když pak přišla faktura od dodavatele poslední instance, málem ji, dle vlastních slov, ranila mrtvice. „Platili jsme dohromady 3500 korun a najednou mi přišla faktura na dvanáct tisíc! Manžel přiznal, že den před krachem společnosti u nás zazvonil milý člověk, který mu slíbil levnější energie,“ kroutí hlavou paní Vlasta.
Teď ale neví, co s tím, protože za počin „šetřivého“ manžela se jí nechce platit tak vysoké zálohy, když byla předtím nespočet let u jiného dodavatele.
Faktury za 17 tisíc korun
Stejně tak přemýšlí i paní Růžičková (62) z obce Maleny, které přišla faktura za plyn 11 tisíc korun a za elektřinu 6000 korun. Původně platila za plyn 1500 korun a za elektřinu 3200 korun. Ta se rozhodla navíc tyto faktury nezaplatit, protože je to pro ni částka, kterou si nemůže dovolit. To ovšem zástupci energetických společností nedoporučují.
„Ty zálohy je velmi důležité zaplatit. Jakmile skončí režim dodavatele poslední instance, tak jim ty zálohy vyúčtujeme. Lidé se mohou spolehnout, že o žádné peníze nepřijdou, ale musí opravdu co nejrychleji opustit ten režim DPI,“ upozornil mluvčí skupiny Innogy Martin Chalupský s tím, že zálohy jsou nouzový režim, který má bývalým zákazníkům Bohemia Energy pomoci, aby nebyli bez životně důležité energie jako je elektřina a plyn. „Peníze ze zúčtování dostanou lidé zpět v závislosti na rychlosti získání nové smlouvy. Je to záležitost pár týdnů, měsíce,“ řekl Chalupský.
„My zákazníkům radíme, aby co nejdříve režim DPI opustili, není dělán na to, aby v něm lidé dlouhodobě odebírali energie. I když je ta situace momentálně nešťastná, protože ceny elektřiny i plynu jsou opravdu vysoké, to znamená, že běžně ty ceny tak vysoké nejsou,“ říká Roman Gazdík, tiskový mluvčí ČEZu.
Internet nebo pomoc mladších
U Innogy se snaží všem zákazníkům vyjít vstříc. Call centrum bylo posíleno, ale zájem je obrovský, tudíž prosí stejně jako ostatní společnosti o trpělivost. Všichni dodavatelé se ale shodují, že nejjednodušší cesta je přes internet, proto apelují na mladší ročníky, aby těm starším pomohly.
„V případě ČEZu je nejjednodušší jít na web, kde máme na hlavní stránce stránku dodavatele poslední instance, kde je možné se proklikat jednoduchým formulářem, který je ale skutečně jednoduchý. Stačí znát své jméno, základní informace a EAN, to takzvané rodné číslo odběrného místa, zákazník ho najde v každé faktuře. Jakmile to vyplníte, tak se rozbíhá proces odchodu od DPI ke standardnímu dodavateli. To nějaký čas samozřejmě trvá, čím dřív začnou lidé jednat, tím dřív odejdou, tím lépe. Lhůta, než se to propadne do standardní dodávky, je zhruba tři týdny,“ říká Gazdík s tím, že u nich se tohle celé děje jen na internetu.
Na telefonu nečekejte
Starším ročníkům, kteří jsou zvyklí chodit na pobočky, doporučuje poradit se s někým mladším v rodině, kdo je zvyklý se na internetu pohybovat. Nemá prý cenu čekat dlouhé fronty nebo hodiny vysedávat u telefonu a doufat, že se ozve operátor. Nemusíte se totiž také dočkat.
Stejně smýšlí i společnost E.ON. „Chtěla bych apelovat na mladší ročníky, aby ty starší, tedy rodiče, prarodiče. aby je v tom nenechávaly a opravdu jim pomohly. Zvlášť v této covidové době je nesmysl, aby stáli dlouhé fronty před poradenskými centry, když všechno jde vyřešit relativně jednoduše online a z pohodlí domova,“ říká Martina Slavíková, vedoucí koncernové komunikace E.ON.
Proč se řítíme do energetické krize?
Mnoho lidí se ptá, jak je to možné, že z ničeho nic jsou energie tak strašně drahé. Ve skutečnosti je to celoevropský problém.
Důvodů je několik, a ty se bohužel sešly ve stejný okamžik. První věc je oznámení o odklonu Evropy od uhlí. Zhruba za 15 let bychom v rámci ochrany životního prostředí neměli vůbec používat uhlí k vyrábění elektřiny v elektrárnách. Druhá věc je, že Německo vyhlásilo odklonění od jádra, což znamená, že uzavřou jaderné elektrárny a budou se spoléhat na poměrně nejisté obnovitelné zdroj, například větrné elektrárny. Dalším důvodem je také obrovský nárůst ceny plynu na světových trzích. S tím souvisí nedostatečné zásobení Evropy plynem, nádrže nejsou plné. Svůj velký vliv mají i emisní povolenky, což je povolení spalovat uhlí a vypouštět do ovzduší škodliviny, které mnohonásobně zdražily.
„Do toho přichází zimní období, kdy lidé více svítí a topí. To se všechno nutně muselo promítnout do cen elektřiny a plynu,“ shrnul celý problém mluvčí společnosti PRE Petr Hulubec.
Lidé si podle něj musí uvědomit, že energie se pro klienty kupuje s předstihem. Třeba současný zákazník PRE čerpá nyní elektřinu, kterou PRE nakoupilo už v roce 2019. Pro zákazníky Bohemia Energy, kteří jim, jak se říká, spadli do klína, dopředu nakoupenou energii nikdo nemá, takže se musí nakoupit nyní za současných cen.
„V roce 2019 jsme nakoupili elektřinu za nějakých 40-50 euro za megawatt hodinu. Dnes stojí 136 až 150 euro za megawatt hodinu. Pro zákazníky Bohemia Energy musíme nakoupit elektřinu za tuhle cenu, protože my nemáme kam sáhnout pro balíky elektřiny,“ vysvětlil Holubec. Dodal, že experti předpokládají, že ceny už dál neporostou, spíš budou lehce klesat. Potom budou moci novým zákazníkům nabídnout lepší cenu.
Přehled: Důležité odkazy pro zákazníky Bohemia Energy
Foto: Adobe Stock