Mikuláš Peksa varuje: Energošmejdi zneužívají krachu Bohemia Energy, nenechte se nachytat
V polovině října ohlásila společnost Bohemia Energy, že s okamžitou platností ukončuje dodávky plynu a elektřiny pro české domácnosti. Vzápětí přišla rána pro zákazníky dalších firem. Co stojí za pádem jednoho z největších dodavatelů energií na trhu? A co čeká zákazníky, kteří se nečekaně ocitli bez řádného dodavatele plynu a elektřiny? V rozhovoru pro České důchody odpovídá europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti), který je členem Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku.
Můžeme si nejprve zrekapitulovat, co se vlastně stalo a proč?
Kvůli prudce rostoucím cenám především plynu na světových trzích ukončilo od poloviny října činnost několik dodavatelů energií na českém trhu. Nejcitelnější a nejvíce diskutovaný je konec Bohemia Energy, která dodávala plyn a elektřinu pro 900 tisíc českých domácností. Ty teď přešly pod takzvané Dodavatele poslední instance (DPI), ale je to pouze dočasné řešení.
Co teď musí udělat stát?
Velký problém vidím v tom, že mnozí bývalí zákazníci Bohemia Energy ani neví, že byli převedeni pod nějakého nového dodavatele, chybí jasná komunikace a instrukce pro lidi, kteří třeba nečtou zprávy na internetu. Obzvláště, pokud v domácnosti používají plyn či elektřinu pro topení, je opravdu důležité, aby věděli, co a jak mají dělat.
Ze strany státu je potřeba co nejrychleji vyřešit, jestli lidé, kterým skokově vzrostly zálohy na energie, které jsou teď třeba již po splatnosti, mají nárok na dávku mimořádné okamžité pomoci od úřadu práce – to si musí vyřešit ministryně práce a sociálních věcí. Dále je možné vyhláškou zastropovat zálohy, což by se v nejrychlejším scénáři mohlo povést cca do dvou týdnů.
Čteme a slyšíme o skokovém růstu záloh za plyn a elektřinu, lidem chodí faktury na několikanásobně vyšší částky, než na jaké byli zvyklí. Co s tím?
Ano, je to opravdu velký problém. Dodavatelé poslední instance nepočítali s tak velkým nárůstem počtu klientů a musí pro ně nakupovat energie za současné ceny, které jsou několikanásobně vyšší, než bylo běžné v předchozích letech, a to se právě promítá do takto vysokých záloh.
Hlavně neotálet s přechodem
Máte nějaký návod, jak tedy mají lidé postupovat?
Nejlepší, co lidé mohou udělat, je neotálet a okamžitě přejít ke standardnímu dodavateli plynu a elektřiny, zajistit si klasickou smlouvu třeba na rok. Všichni dodavatelé poslední instance nabízejí jednoduchý přechod pomocí online formuláře na svých stránkách, lidé také mohou zavolat na infolinky, byť ty jsou momentálně velmi přetížené, nebo osobně navštívit pobočku.
Je třeba také zrušit všechny pravidelné platby bývalému dodavateli, například SIPO, a poznamenat si nebo vyfotit současný stav elektroměru a plynoměru, což jsou údaje, které po vás nový dodavatel bude chtít.
Co bych absolutně nedoporučoval, je čekat třeba onoho půl roku, po který lidé mohou zůstat u DPI, nebo odmítnout zaplatit tak vysoké zálohy. Vždycky je lepší domluvit se se svým dodavatelem například na nějakém splátkovém kalendáři a co nejdříve uzavřít novou smlouvu.
Jednou z možností je tedy uzavřít klasickou smlouvu s dodavatelem, který si daného zákazníka přebral. Co když se nám ale nabídka zdá nevýhodná, nebo se nechceme vázat dlouhými smlouvami. Jakého poskytovatele si vybrat?
Při pohledu do ceníků současných dodavatelů je vidět, že ceny jsou vyšší než u smluv pro stávající zákazníky. Je ale třeba si na rovinu říct, že zvýšení cen energií v nějakém střednědobém horizontu pravděpodobně čeká úplně všechny. Například ČEZ již ohlásil, že od ledna zvedne ceny energií i pro své stávající zákazníky přibližně o třetinu.
Podle čeho tedy vybírat?
V této chvíli nefungují spolehlivě různé srovnávačce, snad nejdůvěryhodnějším je ten přímo od Energetického regulačního úřadu, protože není sponzorován žádným konkrétním dodavatelem.
Dobrým postupem při výběru alternativního dodavatele energií může být poptat se známých, sousedů nebo třeba rodiny, případně se podívat na spotřebitelské servery typu dTest na recenze a hodnocení. Existuje také poradenská linka pro spotřebitele, kde s vámi konzultanti mohou projít vaše možnosti. Číslo na spotřebitelskou linku dTest je 299 149 009 či 222 767 221.
Nemusí být nutně pravidlem, že větší dodavatel rovná se větší spolehlivost, ostatně Bohemia Energy patřila k největším našim dodavatelům pro domácnosti. Na českém trhu působí přibližně 450 různých dodavatelů energií, takže nabídka je opravdu široká, a můžete si vybrat třeba i dodavatele 100 % čisté elektřiny. Ještě jednou bych ale rád zdůraznil, ať si lidé nového dodavatele prověří a případně se obrátí na již zmiňovanou spotřebitelskou linku.
Rozhodně bych lidi varoval před různými energošmejdy, kteří za vámi přijdou až domů nebo vám sami od sebe volají s neodolatelnou nabídkou, v posledních dnech přichází stížnosti i na to, že se vydávají za zaměstnance Energetického regulačního úřadu. V na oko super výhodných smlouvách, uzavřených u vás v obýváku nebo po telefonu, je však často skryt nějaký háček třeba v podobě vysokých smluvních pokut nebo nemožnosti několik let od dodavatele odejít.
Šmejdi podstrčí i plnou moc
Co se stane, pokud člověk nějakému energošmejdovi naběhne? Lze se nějak bránit nebo odstoupit od smlouvy?
Pokud jste uzavřeli smlouvu při podomním prodeji nebo po telefonu a teď máte pochybnosti, máte právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření, nebo ji vypovědět ve lhůtě do 15 dnů od zahájení dodávek od nového dodavatele. Vzory naleznete opět na stránkách ERÚ.
Někteří prodejci a společnosti také při svých nekalých praktikách podstrčí člověku plnou moc, je tedy dobré si ověřit, co jste vlastně podepsali, a plnou moc písemně, e-mailem nebo po telefonu odvolat.
Co musí stát a EU udělat do budoucna, aby se podobná krize neopakovala?
Je potřeba se na podobné situace připravit, například formou úpravy zákona, ale také investicemi do obnovitelných zdrojů energie. Jak jsem zmínil již na začátku, celá situace vznikla proto, že v současné době je velká část elektřiny a tepla pro domácnosti vyráběna z plynu. To, že jsme závislí na jeho dodávkách ze třetích zemí, nás dělá velmi zranitelnými.
Přehled: Důležité odkazy pro zákazníky Bohemia Energy
Foto: Se souhlasem Mikuláše Peksy