Žádost o důchod v době koronaviru: Rady i objednání online
Sepsání žádosti o důchod je nutné řešit vždy osobně, a to i v současné nepříznivé době koronaviru. Pokud vás čeká odchod do důchodu v nejbližších týdnech, doporučuje Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) online objednání na konkrétní termín.
Odchod do důchodu je pro většinu lidí zlomovou životní událostí, na kterou se dlouho připravují. Je pochopitelné, že v této souvislosti řada budoucích důchodců pociťuje nervozitu, nejistotu a ptají se: Je žádost o důchod složitá? Můžu něco opomenout?
Zvláště v současné koronavirové době jsou podobné obavy ještě zintenzivněny tím, že se mění úřední doby úřadů a objevují se různá omezení nebo doporučení, třeba ohledně vyřizování úředních záležitostí na dálku.
O důchod se vždy žádá osobně
Pokud jde o žádost o důchod, v tomto případě se nic nemění. Každý se musí dostavit osobně na pobočku příslušné okresní sociální správy a s úředníkem žádost sepsat. „Jediným úkonem, který ze zákona vyžaduje osobní přítomnost pojištěnce, je sepsání žádosti o důchod, které je možné učinit i v době nouzového stavu v kterýkoliv úřední den,“ uvedla pro České důchody mluvčí ČSSZ Jitka Drmolová.
Úřední dny všech poboček jsou nyní stanoveny takto: pondělí a středa od 8:00 do 17:00.
Zároveň ČSSZ radí, že je možné se na tento úřední krok objednat – na přesný den a čas. Úředníci jsou také připraveni s předstihem konzultovat případné nejasnosti a dotazy ohledně budoucích důchodů. K tomu slouží bezplatná infolinka (call centrum), číslo je 800 050 248.
Postup žádosti o důchod
Abyste měli jistotu, že nic nezanedbáte a žádost o důchod proběhne v pořádku, držte se následujících kroků:
1. Obraťte se na příslušnou pobočku okresní správy sociálního zabezpečení podle svého bydliště.
- V Praze jde o Pražskou správu sociálního zabezpečení (PSSZ)
- V Brně jde o Městskou správu sociálního zabezpečení (MSSZ)
- V ostatních okresech jde o příslušné Okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ)
Přehlednou mapu jednotlivých poboček najdete na webu sociální správy. Tam si vyberte okres a zobrazí se vám adresa i potřebné kontakty. Můžete se také objednat přes web ČSSZ v objednávkovém systému.
2. Připravte si doklady a dokumenty, bez kterých se neobejdete.
- Občanský průkaz (pas nebo doklad o povolení k pobytu, pokud jste cizinec).
- Doklady, kterými doložíte své studium, péči o dítě, vojnu nebo civilní službu (ne vždy to ČSSZ eviduje). V tomto článku popisujeme všechny dokumenty, potvrzení a doklady, které se vám mohou při žádosti o důchod hodit.
- Pokud chcete vyplácet důchod na bankovní účet, je nutné mít připravený vyplněný formulář, který vám razítkem potvrdí vaše banka. Jde o tiskopis nazvaný Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet v České republice – majitel účtu a získáte ho na pobočce sociální správy nebo si ho můžete stáhnout z oficiálního webu a vytisknout.
3. Dostavte se na příslušnou pobočku ve správnou dobu a čas a postupujte podle pokynů úředníka, který s vámi žádost sepíše.
Rozhodně se nemusíte stresovat, pokud to nevyjde přesně na den, kdy dosáhnete důchodového věku, třeba kvůli nemoci. O důchod můžete žádat klidně i později, ale také s předstihem a přiznán vám bude k pozdějšímu datu.
Po sepsání žádosti úředníci vše posoudí a ČSSZ vám do 90 dnů pošle písemné rozhodnutí o důchodu. V něm bude uvedeno, od jakého data vám byl důchod přiznán a jaká bude jeho výše. Pokud podmínky nesplníte, dorazí vám písemné zamítnutí žádosti.