Žádost o důchod v době koronaviru: Rady i objednání online

Sepsání žádosti o důchod je nutné řešit vždy osobně, a to i v současné nepříznivé době koronaviru. Pokud vás čeká odchod do důchodu v nejbližších týdnech, doporučuje Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) online objednání na konkrétní termín.

Zdroj: Adobe Stock
Některé seniory trápí nespravedlnosti v důchodech. (ilustrační foto)

Odchod do důchodu je pro většinu lidí zlomovou životní událostí, na kterou se dlouho připravují. Je pochopitelné, že v této souvislosti řada budoucích důchodců pociťuje nervozitu, nejistotu a ptají se: Je žádost o důchod složitá? Můžu něco opomenout?

Zvláště v současné koronavirové době jsou podobné obavy ještě zintenzivněny tím, že se mění úřední doby úřadů a objevují se různá omezení nebo doporučení, třeba ohledně vyřizování úředních záležitostí na dálku.

O důchod se vždy žádá osobně

Pokud jde o žádost o důchod, v tomto případě se nic nemění. Každý se musí dostavit osobně na pobočku příslušné okresní sociální správy a s úředníkem žádost sepsat. „Jediným úkonem, který ze zákona vyžaduje osobní přítomnost pojištěnce, je sepsání žádosti o důchod, které je možné učinit i v době nouzového stavu v kterýkoliv úřední den,“ uvedla pro České důchody mluvčí ČSSZ Jitka Drmolová.

Úřední dny všech poboček jsou nyní stanoveny takto: pondělí a středa od 8:00 do 17:00.

Zároveň ČSSZ radí, že je možné se na tento úřední krok objednat – na přesný den a čas. Úředníci jsou také připraveni s předstihem konzultovat případné nejasnosti a dotazy ohledně budoucích důchodů. K tomu slouží bezplatná infolinka (call centrum), číslo je 800 050 248.

Přehled: Kdo může odejít do důchodu v roce 2021

Postup žádosti o důchod

Abyste měli jistotu, že nic nezanedbáte a žádost o důchod proběhne v pořádku, držte se následujících kroků:

1. Obraťte se na příslušnou pobočku okresní správy sociálního zabezpečení podle svého bydliště.

  • V Praze jde o Pražskou správu sociálního zabezpečení (PSSZ)
  • V Brně jde o Městskou správu sociálního zabezpečení (MSSZ)
  • V ostatních okresech jde o příslušné Okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ)

Přehlednou mapu jednotlivých poboček najdete na webu sociální správy. Tam si vyberte okres a zobrazí se vám adresa i potřebné kontakty. Můžete se také objednat přes web ČSSZ v objednávkovém systému.

2. Připravte si doklady a dokumenty, bez kterých se neobejdete.

  • Občanský průkaz (pas nebo doklad o povolení k pobytu, pokud jste cizinec).
  • Doklady, kterými doložíte své studium, péči o dítě, vojnu nebo civilní službu (ne vždy to ČSSZ eviduje). V tomto článku popisujeme všechny dokumenty, potvrzení a doklady, které se vám mohou při žádosti o důchod hodit.
  • Pokud chcete vyplácet důchod na bankovní účet, je nutné mít připravený vyplněný formulář, který vám razítkem potvrdí vaše banka. Jde o tiskopis nazvaný Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet v České republice – majitel účtu a získáte ho na pobočce sociální správy nebo si ho můžete stáhnout z oficiálního webu a vytisknout.

Děti, práce, studium, vojna: Doklady a papíry nevyhazujte, mohou se hodit k důchodu

3. Dostavte se na příslušnou pobočku ve správnou dobu a čas a postupujte podle pokynů úředníka, který s vámi žádost sepíše.

Rozhodně se nemusíte stresovat, pokud to nevyjde přesně na den, kdy dosáhnete důchodového věku, třeba kvůli nemoci. O důchod můžete žádat klidně i později, ale také s předstihem a přiznán vám bude k pozdějšímu datu.

Po sepsání žádosti úředníci vše posoudí a ČSSZ vám do 90 dnů pošle písemné rozhodnutí o důchodu. V něm bude uvedeno, od jakého data vám byl důchod přiznán a jaká bude jeho výše. Pokud podmínky nesplníte, dorazí vám písemné zamítnutí žádosti.

Dále doporučujeme