Povodně komplikují výplatu důchodů v hotovosti: ČSSZ radí, jak postupovat
Důchodci, kteří jsou v zaplavených oblastech, mohou mít problémy s výplatou penze v hotovosti na poště nebo při poštovních pochůzkách. Není nutné mít obavy, důchod na vás počká i v případě ztráty poukázky nebo dokladu totožnosti.
Část důchodců, kteří žijí v oblastech zasažených povodněmi, mohou mít v těchto dnech problémy s výplatou důchodu. Týká se to lidí, kteří si chodí vyzvednout důchod osobně na pobočku pošty, partnerskou poštovní pobočku nebo jim důchod nosí poštovní doručovatel.
Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) uvedla, že se důchodci nemusí vůbec obávat, že by o svůj důchod přišli. „Lidé z postižených oblastí, kteří od ČSSZ pobírají důchod, nemocenské či peněžitou pomoc v mateřství v hotovosti prostřednictvím pošty, své peníze dostanou,“ informoval úřad.
Výplata důchodů bezhotovostně na bankovní účet není nijak ohrožena a vše probíhá bez komplikací.
Jak řešit komplikace
ČSSZ také zveřejnila instrukce, jak v případě komplikací postupovat, a popsala i jednotlivé situace:
Situace 1: Pobočka pošty, kde si důchodci nechávají vyplácet důchod, je z důvodu povodní mimo provoz nebo není možné peníze doručit při běžné pochůzce přímo na adresu.
Důchod a poštovní poukázky je možné vyplatit na kterékoliv jiné poště. Pokud si příjemce důchod nevyzvedne v aktuálním výplatním termínu, jsou peníze standardně uloženy na jeho původní ukládací poště, a to po dobu 3 měsíců.
Situace 2: Důchodci se zdržují mimo lokalitu svého bydliště (evakuace, pobyt u příbuzných).
Důchod klientům vyplatí kterákoliv otevřená pošta po ověření oprávněnosti a výše výplaty. Klientům doporučujeme sledovat web České pošty.
Situace 3: Lidé přišli o poukázku k výplatě dávky (ztráta při evakuaci, zničená povodní).
Klientům zajistí náhradní výplatu kterákoliv pošta po celé České republice na základě podacích znaků, které klientům poskytne ČSSZ. Klienti se mohou v těchto případech obracet na call centrum pro důchodové pojištění na čísle 800 050 248. Jedná se o datum podání, podací číslo, částku k výplatě, jméno a příjmení. Bez těchto informací nemůže jiná pobočka České pošty výplatu zajistit.
Situace 4: Lidé přišli o doklad totožnosti, kterým se prokazují při výplatě dávky.
Pokud svou totožnost nemohou prokázat ani jiným dokladem, například cestovním pasem, musí požádat příslušný obecní úřad o vydání náhradního dokladu totožnosti.
Uzavřena pobočka v Jeseníku
ČSSZ také upozornila, že kvůli povodním je až do odvolání uzavřena okresní pobočka OSSZ Jeseník. Pokud lidí potřebují využít služeb úřadu, například požádat o důchod, mohou využít kteroukoliv jinou pobočku. O opětovném otevření pobočky bude úřad informovat.
Všechny ostatní pobočky zůstávají v provozu bez omezení.
Pokud potřebujete získat další informace či vyřešit jakoukoliv jinou situaci týkající se důchodů a dávek nemocenského pojištění v souvislosti s aktuální povodňovou situací, můžete se obrátit na call centrum ČSSZ na čísle 800 050 248.