Pojistné OSVČ a ztráta práce: Jak koronavirus ovlivní vaše důchody
Koronavirus přináší nejen těžkosti na mnoha frontách, ale také otázky týkající se důchodů. Přinášíme srozumitelné vysvětlení pro živnostníky, kteří nyní nemusí platit zálohy na sociální pojištění, i pro ty, kteří přišli o práci. Platí totiž pravidla, jak postupovat, aby se to nedotklo vašeho budoucího důchodu.
1. Jak je to s odpuštěnými zálohami pro OSVČ
Všechny OSVČ kvůli koronaviru nemusí od března do srpna platit předepsané zálohy na sociální pojištění a navíc jim tyto zálohy budou odpuštěny až do výše minimálních záloh (doplatíte jen peníze nad tuto minimální zálohu). Nemusíte o to nikde žádat, stačí další zálohu poslat až v září. Pokud jste již za březen zaplatili, automaticky se vám tato částka převede na září.
Reálně tedy odvody za březen až srpen nikdy nezaplatíte, do důchodu se to ale naštěstí nijak nepromítne. Toto období bude mít OSVČ s hlavní činností pro potřeby důchodu evidováno jako vyloučenou dobu, to znamená, že se vám nebude snižovat důchod.
Pro doplnění: OSVČ nemusí platit ani povinné zálohy na zdravotní pojištění, podmínky jsou stejné. Povinné je i nadále placení nemocenského pojištění, pokud jste k němu dobrovolně přihlášeni.
2. Co se stane při výpovědi a přihlášení na úřad práce?
Pokud jste kvůli koronaviru přišli o práci a míříte na úřad práce, může se to částečně promítnou do vašich odpracovaných let.
Nezaměstnanost se za určitých podmínek počítá jako náhradní doba pojištění. Platí tyto podmínky:
- Pokud dostanete odstupné nebo odchodné, počítá se celé toto období.
- Budete-li brát podporu v nezaměstnanosti nebo vás pošlou na rekvalifikaci, bude se toto období celé počítat.
- Pokud vám již skončí podpora v nezaměstnanosti a budete pouze v evidenci, tak se tato nezaměstnanost započítá v maximální výši 3 roků. Bere se to ale zpětně ode dne začátku důchodu, a to standardního i předčasného. Takže pokud máte do důchodu daleko a v budoucnu budete také nezaměstnaní, tak se bude počítat primárně ta budoucí nezaměstnanost a až potom ta aktuální.
- Pokud vám již skončí podpora v nezaměstnanosti a je vám méně než 55 let, bude se vám nezaměstnanost počítat jen do výše 1 roku.
Pozor: Každá z těchto nezaměstnaností se vždy počítá jako náhradní doba, ale jen z 80 %. To znamená, že za 100 dnů v evidenci úřadu práce máte započítáno jen 80 dnů.
3. Jak postupovat, abyste neztráceli náhradní dobu?
Ohlídejte si, abyste se na úřad práce přihlásili do 3 dnů od skončení pracovního poměru nebo po pozastavení živnosti. Díky tomu pak doba v evidenci úřadu práce přímo naváže na ukončení práce a nevznikne vám tam prázdné místo, kdy za vás nikdo nebude platit sociální pojištění. Tyto dny by se vám také nepočítaly do odpracované doby pro důchod.
V současné době se úřad práce snaží všechny administrativní věci řešit na dálku a elektronicky. Na pobočku byste neměli chodit osobně, pokud vás k tomu úředník přímo nevyzve po předchozí telefonické nebo e-mailové komunikaci. Instrukce jsou uvedeny na hlavní stránce úřadu práce.
4. Jak se počítá ošetřovné?
Pokud se vás týká ošetřovné, platí pravidlo, že toto období se počítá jako běžná doba pojištění (odpracovaná doba) a zároveň jako vyloučená doba. To znamená, že se vám nebude snižovat důchod a budete to mít evidováno jako odpracované dny.