Další vlna volajících šmejdů: Pozor na pochybné nabídky pojištění a jiných služeb
Česko v posledních dnech zaplavila vlna telefonátů, ve kterých obchodníci nabízejí revizi smluv pojištění. Většinou jde o velmi agresivní a manipulativní hovory, které mají za cíl vylákat vás ke schůzce. Hlavně důvěřiví a starší lidé by si měli dát pozor, aby v dobré víře nepodepsali nějakou nevýhodnou smlouvu. Jde totiž o nabídky šmejdů.
Praktiky takzvaných šmejdů, kteří se snaží hlavně seniorům prodávat předražené produkty nebo služby, se postupem času mění. Vždy jsou ale o krok před zákony, teď třeba šmejdi velmi často volají a nabízí přes telefon všechno možné.
V Česku je zatím stále možné uzavřít smlouvu přes telefon, a tak stačí jedno nešikovné „ano“ a oni to považují za uzavřený obchod. Odstoupení od smlouvy je pak často velmi složité.
Podezřelé hovory: Pojištění a revize smluv
Poslední dny bylo zaznamenáno hodně hovorů s nabídkami pojištění. Volající muž nebo žena se vydává za nějakou asociaci nebo sdružení pojišťoven a snaží se každého přesvědčit, že je potřeba provést kontroly již uzavřených smluv pojištění. Snaží se také volaného vylákat na osobní schůzku – jsou dokonce ochotni přijet i do práce hned další den.
Nátlak je obrovský a mnoho lidí získá dojem, že je něco v nepořádku a že je potřeba začít věc řešit. Hodně z nich také se schůzkou souhlasí. Jenže to je chyba, neříkají vám totiž pravdu. Revize smluv nepotřebujete a je dobré schůzky odmítnout. Jediným cílem těchto obchodníků je zrušit vaše stávající pojištění a uzavřít smlouvy nové.
Na schůzky nechoďte
Dejte si proto pozor, když se v telefonu někdo takový ozve. Zachovejte klid, nechtějte žádné změny pojištění, nesouhlaste se schůzkou a rozhodně nikam své smlouvy nenoste a neukazujte. Pokud by to byla vaše banka nebo pojišťovna, tak nic nepotřebuje, má totiž úplně stejnou kopii u sebe.
Pokud by bylo s vašimi smlouvami o pojištění něco v nepořádku, ozve se vám přímo vaše banka nebo pojišťovna a pozve si vás k sobě na pobočku. Nikdy se to neřeší přes externí firmy. Lidé, kteří vám volají a vytváří zbytečný nátlak, jsou obchodníci a šmejdi, kteří jsou placeni provizemi z nově uzavřených smluv, takže vaše dobro pro ně není důležité.
Zkuste dodržovat tato pravidla:
- Pokud se vám volající člověk nezdá a máte z hovoru nepříjemný pocit, omluvte se a zavěste. Není vůbec standardní, že se podobně závažné věci řeší telefonicky.
- Ptejte se, odkud vzali vaše číslo, kdo volá a z jaké je firmy. Pokud firmu neznáte, určitě zavěste.
- Většinou volají lidé z různých call center a často neví komu. Pokud neznají vaše jméno nebo podrobnosti třeba o pojištění, které máte uvařené, jde zřejmě o šmejdy. Pak zavěste.
- Pokud vám něco nabízejí a vy máte pocit, že je to důležité, řekněte, že si to potřebujete prostudovat. Nadiktujte e-mailovou adresu, nechte si vše poslat a zavěste. Získáte tím čas a odstup a sníží se riziko, že uděláte chybu a kývnete na něco, čeho byste později litovali.
- Nenechte se zahnat do úzkých. Pokud na vás začnou tlačit, že něco musíte a že to musí být hned, tak se omluvte a zavěste. Nikdo na vás nemá právo tlačit. Nátlak vyvíjejí jenom šmejdi.
- Napište číslo do vyhledávače Google a podívejte se, jestli už o něm lidé nediskutují. Někdy se dozvíte zajímavé i varující informace.
- Uložte si toto číslo jako „šmejdi“, abyste byli příště dopředu varováni, když budou zase volat.