Pirátka Gregorová radí seniorům: Nenechte se oklamat, takto poznáte internetové lži

Velká písmena, hodně barev, vykřičníků a lákadla na utajované informace. To jsou typické znaky lživých e-mailů a příspěvků na sociálních sítích, které se snaží zmást a oklamat seniory. „Dezinformátoři se snaží, abychom nikomu nevěřili,“ vysvětluje v rozhovoru pro České důchody europoslankyně Markéta Gregorová, která proti dezinformacím bojuje. A radí, na co si máme dát pozor.

Zdroj: Archiv M. Gregorové
Europoslankyně Markéta Gregorová.

Proč jste začala bojovat s dezinformacemi a jak velký je to dnes problém?

Začala jsem, protože s tím de facto ještě nikdo bojovat nezačal. Lidem, kteří si myslí, že dezinformační válku prohráváme, často říkám, že jsme ještě ani bojovat nezačali. Není na to žádná legislativa, nemáme definice, regulace. A korporace, třeba sociální sítě, žijí v právním vakuu. Takže si myslím, že je to pole neorané a je extrémně důležité.

Jsem demokratka a hodně mi záleží na demokracii a tento nástroj hybridní války je extrémně nebezpečný, může demokracii rozložit. Proto jsem se na to začala soustředit.

Velmi zranitelní vůči dezinformacím a nepravdivým zprávám jsou senioři i lidé kolem šedesátky, kteří nemají tak dobré počítačové znalosti. Souhlasíte?

Průzkumy napovídají, že to není pouze záležitost seniorů a starších generací. Tito lidé jsou pouze specifičtí v tom, jak na ně dezinformace dopadají. Je to dáno tím, že vyrůstali v jiném informačním prostředí, které bylo navíc kontrolované. Informace tekly pouze jedním zdrojem, a co bylo psáno, to bylo dáno. Komunistická strana mohla lhát, nicméně bylo těžké to ověřit, a nebyl tam ani narativ, že by se to mělo ověřovat.

A teď jsou tito lidé v informačním věku, kdy jim kdokoliv za úplný pakatel může předat lži a libovolné informace, proto jsou zranitelní. Nikdo je nezasvětil do toho, jak nový informační svět funguje.

Senioři stále častěji používají i sociální sítě. Je to místo, kde mohou na nepravdivé informace narazit nejčastěji?

Ve skutečnosti je to e-mail, který senioři nejčastěji používají. To byl dříve jejich první komunikační nástroj na internetu, na něm začínali, a sociální sítě už některým mohou přijít komplikované. Proto se dezinformace šíří skrze řetězové e-maily, dezinformátoři sbírají e-mailové adresy a neustále lidem posílají nové informace.

Jak vypadá dezinformační e-mail s falešnými informacemi?

Dezinformátoři využívají různé praktiky, jak někoho zmanipulovat. Ale typicky bude mít takový e-mail velmi bulvární nádech, kde budou šokující a neuvěřitelné informace nebo informace, které nám někdo tají, aby to upoutalo pozornost. Neznamená to, že tomu senioři hned věří, ale rozhodně je to upoutá více než informace o faktech. A kromě bulvárního charakteru má takový e-mail hodně barev a velká písmena. Už to by mělo být výstražným znamením, že se mě někdo snaží zmanipulovat, a je jasné, že obsahově to sdělení bude slabší.

Druhým problémem je, pokud e-mail informuje o něčem zajímavém, ale bez jakýchkoliv ověřitelných zdrojů. Například mi někdo pošle informaci o čipování skrze vakcinaci, ale není tam ani jeden důkaz nebo odkaz na portál, kde by byl rozhovor s věrohodným doktorem, který tam má třeba fotku a je možné si toho doktora zpětně najít, že existuje. Pokud jste dostali nějaký velmi objevný e-mail, je pravděpodobné, že se vám někdo snaží něco nalhat.

Chtějí rozdělit naši společnost

O jaká témata nejčastěji jde a u čeho je dobré zpozornět?

Osobně bych ráda „vypíchla“ utajované informace. Chápu, že nejen senioři, ale mnoho dalších lidí ještě žilo v době, kdy cenzura médií byla normální a kdy se dostaly ven jen schválené informace. Nicméně teď už žijeme v demokracii a máme nastavené kontrolní mechanismy týkající se médií a novinářů. A pokud se někdo snaží tvrdit, že právě toto je utajovaná informace, kterou si musíme honem přečíst, než ji smažou, pak tomu tak pravděpodobně není. Nikdo žádné informace nemaže, a proto jde o největší výstražné znamení.

A co se týče témat, záleží na tom, kde je největší rozkol ve společnosti. Dezinformátoři se nesnaží dosáhnout nějakého konkrétního cíle, třeba prosadit, aby byly vyšší daně. Ale ve skutečnosti se snaží celou společnost rozklížit, aby lidé nedůvěřovali institucím, politikům a mysleli si, že pravda neexistuje. Protože potom vám prodají cokoliv.

Jakmile si budeme myslet, že nikdo nemá pravdu, je snazší nás zmanipulovat. Takže dezinformace pracují s čímkoliv, co je zrovna nějakým aktuálním tématem nebo se to pojí se strachem, ať už je to migrace nebo vakcinace.

Kdo a proč se snaží rozdělovat společnost?

Rozlišujeme ty, kteří to dělají uvnitř České republiky, a aktéry, kteří jsou vně. Máme už studie a důkazy, že za těmi, kdo šíří dezinformace v rámci České republiky, často nestojí žádná ideologie, ale čistý byznys. Pokud vám pošlou nějaký odkaz, vedoucí na jejich stránku, pak každý, kdo si ji rozklikne, jim vytváří příjmy z reklamy.

A právě na tom si někteří lidé vytvořili byznys a mají z toho neuvěřitelné množství peněz. Už to samo o sobě je velkou motivací dezinformace šířit, protože je nezajímá, jaký dopad jejich činnost bude mít na společnost. Jako příklad můžu uvést třeba Aeronet, jehož financování nedávno investigativní novináři rozklíčovali.

Vnější aktéři už důvody a ideologii mají, a ty jsou dány hlavně geograficky. Nás se třeba netýkají informace, které vypouští Brazílie vůči okolním státům v regionu, ale dotýká se nás Rusko a Čína. Rusko to dělá kvůli svým geopolitickým ambicím – dostat pod správu své bývalé sovětské satelity. Když tyto státy vnitřně rozklíží a naruší jejich demokracii, potom se mu bude snáze ovládat a manipulovat to, co se v nich děje.

A co se týče Číny, u ní dezinformace pracují s pozitivním obrazem země, aby tu měla snazší hledání obchodních příležitostí. Čína se vykresluje jako zachránce a důvěryhodný obchodní partner, kterému záleží na dobrých vztazích.

Markéta Gregorová šíří povědomí o dezinformacích.Zdroj: Archiv M. Gregorové

Už jste zmínila, že aktuálně je velkým tématem očkování proti koronaviru. Jak se ve všech informacích vyznat?

Tato témata jsou náročnější a většina z nás nejsme doktoři ani epidemiologové, takže je snazší uvěřit tomu, co se děje, či neděje. Apeluji na seniory, aby mluvili hlavně se svým doktorem, kterého navštěvují, a nechali si situaci vysvětlit od odborníků.

Pokud se vám někdo na internetu snaží tvrdit, jaký je odborník na to, jak vakcína funguje, tak je to poměrně odvážné tvrzení.

V poslední době se objevuje třeba kritika, že vakcín máme málo, protože Evropská unie zaspala. To ale není pravda, že?

Chápu, že pro mnoho lidí je Evropská unie (EU) vzdálená a neví, jak to funguje, kdo je zastupuje nebo kdo jsou europoslanci. Ale je důležité si uvědomit, že EU má tolik pravomocí, kolik jí dávají členské státy. Pokud někdo tvrdí, že Unie něco pokazila, je dobré se ptát, proč jí to členské státy dovolily a proč vláda něco neudělala. Často se stává, že něco pokazí vláda, a potom se to snaží na EU svést. A konkrétně v případě zdravotnictví má EU velmi málo pravomocí.

Pokud jde o vakcíny, můžu říct, že EU všechno objednala a nakoupila včas. Ale distribuce je na jednotlivých státech. A pokud nemáme dobře distribuované vakcíny, je problém v naší republice.

Čipy nepotřebují, z telefonů zjistí víc

Co dalšího nepravdivého koluje na internetu?

Zaměřím se ještě na vakcinaci, protože na té záleží budoucnost naší země. Ráda bych zmínila, že hodně lidí má strach, z toho, že byla vakcína rychle vyrobena. Šíří se kolem toho spousta manipulací a lží, jak to nebylo testováno a jak to bylo vyrobeno nedůvěryhodnými společnostmi.

Koronavirus je stejný typ jako viry, které už známe, a vyrobit vakcínu bylo tedy pro experty poměrně snadné. Nebylo potřeba znovu vymýšlet kolo. Vzal se osvědčený postup výroby a vyrobila se vakcína, která byla ve skutečnosti hotová už v březnu minulého roku. A od té doby se to testovalo.

A proč testování trvalo krátkou dobu, jen 9 měsíců? Běžně při výrobě vakcíny potřebujete, aby bylo otestováno minimálně 100 tisíc lidí. Jako výrobce nechcete dát své peníze najednou do jediné testovací skupiny 100 tisíc lidí, abyste neriskovali, že se vyskytnou nějaké problémy. Ale tentokrát Unie a členské státy firmám finačně pomohli a víceméně řekli: „Otestujte co největší množství lidí najednou. Pokud to selže, dáme do toho peníze znovu, a takto to budeme opakovat.“ A proto se místo kupříkladu 10 tisíc lidí za čtvrt roku mohlo za stejnou dobu otestovat 50 tisíc lidí. Díky tomu bylo vše rychlejší, ne ale na úkor kvality.

Pokud jde o další dezinformace, nechci zacházet do takových bizarností, že Bill Gates nás chce očipovat, jelikož nechci urážet inteligenci čtenářů. Nicméně chápu, že když má někdo strach, bojí se všech možných věcí.

K tomu očipování bych ráda řekla, že pokud by někdo něco takového skutečně chtěl, udělá to skrze naše mobilní telefony, které máme všichni u sebe 24 hodin denně.

Z mobilních telefonů a sociálních sítí o nás vědí více, než by se dozvěděli z těch čipů…

Přesně tak. Vědí o nás už maximum informací, což je samozřejmě také problém. Vakcinace ho ale rozhodně nezhorší.

Markéta Gregorová ukazuje, jak mohou vypadal lživá a falešná videa.

Zaznamenal jsem, že chystáte kampaň a webovou stránku o dezinformacích. Povězte mi k tomu více.

Kampaň už probíhá, jde o sérii článků, které vysvětlují historii dezinformací, jejich podobu a jak se jim bránit. Tyto články lze najít na webové stránce pravdaboli.eu. Proběhla také konference, na kterou jsem si pozvala různé experty, abych nemluvila pořád jen já, a tu si lze pustit i ze záznamu na Youtube, odkaz je opět na zmíněné stránce. A nyní jsme zveřejnili nové video o dezinformacích. Takže si každý může vybrat, jestli raději čte, nebo poslouchá.

Dále doporučujeme