Invalidní důchod přiznala ČSSZ chybně. Ombudsman vybojoval doplatek 268 tisíc Kč
Přiznání invalidního důchodu v některých případech komplikuje nesprávně stanovené datum vzniku invalidity. Ombudsman Stanislav Křeček řešil případ muže, kterému zdravotní potíže začaly dříve, než určila Česká správa sociálního zabezpečení. Proto musela zpětně doplatit důchod za téměř dva roky.

Muž z Vysočiny měl bolesti zad a požádal o invalidní důchod. Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) důchod přiznala v prvním stupni. Muž měl nicméně pochybnosti a domníval se, že má nárok na druhý stupeň, a navíc že by měl mít nárok na invalidní důchod od dřívějšího data.
Obrátil se proto na úřad ombudsmana, který jeho případ prověřil. Ombudsman Stanislav Křeček upozornil ČSSZ, že posudky o invaliditě neobsahují dostatečné zdůvodnění a vyzval úředníky k nápravě.
ČSSZ už v průběhu šetření uznala své pochybení, nařídila kontrolní lékařskou prohlídku a vydala nový posudek o invaliditě. Ten sice ponechával první stupeň invalidity, nicméně konstatoval, že její začátek je datován o 1 rok a 11 měsíců dříve. Muži tedy sice zůstal invalidní důchod ve stejném stupni, zároveň se ale o něco zvýšil a navíc mu úřad doplatil také 268 124 Kč, tedy rozdíl ve výši důchodu a další splátky zpětně až k datu vzniku invalidity.
Důležitý je okamžik vzniku invalidity
Ombudsman Křeček upozornil, že pro získání invalidního důchodu je důležitý posudek od lékaře. Ten ho musí přesvědčivě odůvodnit a určit okamžik vzniku invalidity, který je pak klíčový pro nárok na důchod. Od toho se odvíjí také výše důchodu.
Podle posudku se následně určuje období, ve kterém se zjišťuje potřebná doba pojištění pro nárok na invalidní důchod. Datum musí být proto řádně odůvodněno a stanoveno co nejpřesněji k okamžiku, kdy se pracovní schopnost člověka snížila až na stupeň odpovídající invaliditě.
„Tak tomu v případě stěžovatele nebylo. ČSSZ jsem na tento případ upozornil a požadoval, aby došlo k nápravě. Zde šlo především o zajištění nové lékařské prohlídky, kdy lékař zajistí všechny potřebné informace, které budou vyhovující a dostatečné,“ konstatoval Stanislav Křeček, který zároveň ocenil, že ČSSZ reagovala už na první upozornění a své pochybení napravila.
Nejde o první případ, kdy ČSSZ určila nesprávné datum vzniku invalidity. Například v roce 2021 ombudsman řešil případ mladé ženy s invaliditou třetího stupně. V dětství tuto ženu srazilo auto a od té doby má vážné zdravotní problémy, projevila se u ní i lehká mentální retardace. Přesto jí byl invalidní důchod přiznán až od 20. roku života, což bylo nesprávné.
Po přezkoumání se zjistilo, že invalidita vznikla už před 18. rokem života. Proto měla žena nárok na mimořádnou výši invalidního důchodu. Důchod jí byl doplacen i zpětně a celkem tak nemocná žena dostala téměř 500 000 korun.
Jak řešit důchod s ombudsmanem
Pokud máte pocit, že je váš invalidní důchod spočítán nesprávně nebo vám nebyl vůbec přiznán, můžete podat podnět na prošetření k ombudsmanovi. Podání je bezplatné a jeho úřad se zabývá každým podnětem.
Postup podání je následující:
- Podnět či stížnost musí obsahovat jméno, bydliště, telefon a doklady k případu, včetně již provedených rozhodnutí příslušného úřadu.
- Stížnost můžete poslat e-mailem, datovou schránkou, písemně poštou nebo ji můžete osobně doručit na úřad. Adresa úřadu je: Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno.
- K dispozici je také online formulář, který vás provede vyplněním podnětu či stížnosti krok za krokem.
- Ombudsman následně podnět prošetří a kontaktuje vás. Lhůta v tomto případě není stanovena.
Důležité je pamatovat na to, že na úřad ombudsmana se můžete obrátit až ve chvíli, kdy jste vyčerpali všechny možnosti žádostí a námitek u ČSSZ. To znamená, že řízení o přiznání důchodu u ČSSZ musí být ukončeno, aby mohl ombudsman váš případ řešit.